Skip to content
Menu
Sukeltamista Suomessa ja maailman merillä
  • Takaisin pääsivulle
  • Sukellluspaivakirja
  • Vedenalaisia kuvia
  • Hylyt
    • Ladoga
    • Coolaroo kone
  • Hylkysukellus
  • Ulkomaan sukellusreissut
    • Sukeltaminen Kreikassa 2000
    • Teneriffan 2001
    • Martinique ja Guadaloupe 2002
    • Italia ja sen saaristo 2003
    • Viro, Tallinanlahti 2004
    • Thaimaa Similan 2005
    • Englannin kanaali 2005
    • Thaimaa, Phi Phi ja Racha Yai 2006
    • Malta 2007
    • Curacao 2008
    • Egypti 2011
    • Meksikon Cenotet 2013
    • Mauritius 2016
    • Bali 2017
    • Philippiinit 2018
    • Thaimaa 2020
    • Kanarian Saaret, Lanzarotte 2022
Sukeltamista Suomessa ja maailman merillä

Englannin kanaali 2005

Yhdistetty purjehdi ja sukella Englannin Kanaalissa.

26.1.2023. Tämä sivusto ja sen matkakertomusten tekeminen on vielä tekeillä. Sivustoa ei ole virallisesti vielä julkaistu. Koitetaan saada tekstit ja kuvagalleriat vuoden 2023 aikana valmiiksi.

sukellus englannin kanaali

Sukeltamista paikassa, jossa on todella voimakas vuorovesi-ilmiö

Käydessäni 1990-luvulla Suomen Navigaatioliiton rannikkonavigointikurssin, en todellakaan ajatellut että joutuisin oikeasti laskemaan kurssiin kuuluvia vuorovesilaskuja. Saati oikeasti kaivaa vuorovesitaulukoita esiin. Mutta nyt oli pakko. Ei pelkästään sen vuoksi että miten sukelluskohteelle navigoidaan, vaan sen suhteen, että ssukelletaan ns. slackin aikaan jolloin vuoroveden suunta kääntyy ja veden virtaus olisi maltillisimmillaan.

Vuorovesialmanakkaa tuli selattua paljon. Aiheen raamattu on Admiralty Tide Tables. Meillä oli käytössä Reed OKI Nautical Almanac 2005, jonka yhdestä sivusta on tämä kuva.

Suunta pohjan suhteen
Keulasuunta suoraan pohjoiseen. Sininen nuoli osoittaa vuoroveden suunnan ja nopeuden (vektorin pituus). Tosisuunta eli suunta pohjan suhteen (COG) on 18 astetta eli vuorovesi sortaa 18 astetta venettä sen kulkusuuntaan nähden. Suunta onkin oikeasti juuri hylylle. Ajetaan koneella, nopeus pohjan suhteen (SOG) on 7,0 solmua.

Koska vuorovedessä virtaus oli pahimmillaan 7-8 solmua (yli 3 metriä sekunnissa), niin ei sellaiseen aikaan voi sukeltaa. Käytännössä päivässä on neljä noin 30 minuutin pituista hetkeä, jolloin ylipäätä pystyi sukeltamaan. Eli noin 12 tunnin välein tapahtuu vuoroveden suunnan muutos. Veteen pitää mennä 15 min ennen virran suunnan vaihtumista. Tämä on kyllä melko tarkkaa touhua ja on syytä osata laskea se hetki, kun on slack. Lisäksi pojutettujen hylkyjen poijut olivat veden virran takia suurimman osan ajasta vedenpinna alla, slackin tienoilla ne pompsahtivat pintaan.

Hylyn etsintää

Koitettiin sitä vanhaa menetelmää (ei käytössä enää Suomessa), jossa naarataan hylkyyn kiinni naara-ankkurilla. Meillä oli tosin tarkoitus vain merkata hylky, eli naara-ankkuri hylkyyn kiinni ja köyteen poiju. Tämä olisi toiminut sukeltajille ohjailuköytenä hylylle ja alus olisi ankkuroitu omalla ankkurillaan sivummalle. Näin siis teoriassa. Ja naarauksen jälkeen piti sukeltaa slackin tullessa, joten naaraus tehtiin luonnollisesti vuorovesivirrassa. Sitten vain naara-ankkuri köyteen kiinni ja ajamaan veneellä hylyn yli (näkyi kaiussa).

Hylyn naaraaminen
Kuvan köyden päässä on 7,5 kg naara-ankkuri jossain välivedessä. Vene on pysähdyksissä. Virtaus vie naara-ankkuria niin, ettei ole toivoakaan saada sitä pohjaan saakka.

Suunnitelma oli hyvä. Mutta johtuen virran voimakkuudesta, naara-ankkuri ei koskaan saavutanut pohjaa, ei edes kun vene oli paikallaan. Se ei kovin syvälle uponnut, virta vei mukanaan.

Tarina jatkuu, palaa myöhemmin lukemaan se loppuun….

Viimeisimmät artikkelit

  • Königin Luisen natsilippu
  • Valaishaita katsomassa Thaimaan Similanilla
  • Mantoja katsomassa Balilla

Viimeisimmät kommentit

Ei kommentteja.

Arkistot

  • tammikuu 2023

Kategoriat

  • Yleinen
©2025 Sukeltamista Suomessa ja maailman merillä | Powered by SuperbThemes!